Suunnittelu
Kuormitus
Oikean ritilämallin ja mitoituksen valitsemiseksi on tärkeää tietää miten ritilää tullaan kuormittamaan. Sen johdosta on seuraavaksi lueteltu muutamia perussääntöjä:
Kuormituslaji | Laskettu kuormitus (kN/m²) |
---|---|
Muutaman henkilön kuorma | = 3,0 |
Jalankulkuliikenne yleensä | = 5,0 |
Kevyen tavaran kuljetus ja kuormitus | < 10,0 |
Raskaan tavaran kuljetus ja kuormitus | > 10,0 |
Ajoneuvoliikenne | Määräytyy korkeimman vaikuttavan pyöräkuormituksen ja kuormituspinta-alan mukaan. |
Tasaisesti jakautunut kuorma
Taulukoissa ilmoitetut Q:n arvot eli ritilän kantavuus perustuvat valmistuksessa käytettävän rakenneteräksen S235JRG2 normeihin eli a = 156 N/mm². Myötörajan suhteen varmuuskerroin on 1,5.
Erikseen tilattaessa toimitamme myös rakenneteräksestä S355K2G3:sta valmistettuja ritilöitä, jolloin saadaan huomattavasti suurempi kantavuus ritilöille. Taulukoissa esiintyvät arvot ovat laskettu teoreettisin perustein ja niitä on useissa tapauksissa verrattu käytännön kokeisiin.
Kaikissa taulukoissa ovat voimassa seuraavat säännöt:
Porrastetun rajalinjan vasemmalla puolella on taipuma < 1/200 jännevälistä, kun tasaisesti jakautunut kuorma on 5 kN/m² tai 5 kPa. Hammastettua (XSP-tyyppiä) tilattaessa on otettava huomioon, että niillä on normaaliin ritilään verrattuna jonkin verran huonompi kantavuus.
Taulukoissa käytetyt tunnukset ja laskentaperusteet
Varmuuskerroin myötörajaan nähden on 1,5
Q = suurin sallittu tasaisesti jaettu kuorma (kN/m² tai kPa)
f = taipuma (mm) kuormalla Q
Lisätietoa: Kuormitustaulukko (pdf)